هفتم آبان روز کوروش بزرگ مانا بادا

هفتم آبان روز کوروش بزرگ مانا بادا

روز کوروش بزرگ، در ۷ آبان (۲۹ اکتبر) یک روز غیر رسمی و ملی در گرامی‌داشت کوروش بزرگ، مشهور به کوروش کبیر، بنیان‌گذار و نخستین پادشاه شاهنشاهی هخامنشی است. بر اساس رویدادنامه نبونعید، هفتم آبان (29 اکتبر) سال ۵۳۹ پیش از میلاد کوروش وارد بابل شد و این روز سالروز ورود کوروش بزرگ به بابل می‌باشد.

در چنین روزی، كوروش بزرگ پس از گشودن دروازه‌ی شهر بابل، وارد آن شهر بزرگ و با شكوه و بسیار كهن شد. مردم بابل گمان می كردند كه اكنون با چپاول و كشتار و دست درازی به جان و دارایی و زنانشان روبرو خواهند شد و سپس فرمانروایی زورگو و ستمگر بر آنان شهریاری خواهد كرد ولی كورش بزرگ و سربازانش نه تنها چنین نكردند بلكه کورش فرمان آزادی و برابری داد. فرمانی كه در سال ١٩٧١ میلادی از سوی (سازمان ملل متحد) نخستین  (منشور) آزادی مردم در جهان شناخته شد.

← ادامه مطلب
تفاوت میان مایکروفر و مایکروویو

تفاوت میان مایکروفر و مایکروویو

شاید تاکنون برای شما نیز در زمان خرید لوازم آشپزخانه این سوال پیش آمده باشد که چه تفاوتی میان مایکروفر و مایکروویو وجود دارد؟

پس از پیشرفت تکنولوژی و طراحی و ساخت مدل های متنوع فر، با پدیده ای با نام مایکروفر روبه رو شدیم که با سرعت جای خود را در خانه ها و آشپزخانه ها باز کرد. اما مسلما این تکنولوژی هنوز هم در حال توصعه و پیشرفت بوده و ما هر روز شاهد مدل های جدید و مختلفی در این زمینه هستیم. اما به وجود این که این وسایل جای خود را در زندگی ها باز کرده و طرفداران بسیاری دارند، هنوز هم کاملا شناخته شده نیستند. برای مثال می توانم مایکروفر و مایکروویو را نام ببریم که بسیاری از افراد تفاوتی بینشان قائل نیستند در صورتی که دو دستگاه مجزا هستند. می توانید در ادامه توضیحات کامل تر در این مورد را مطالعه نمایید.

← ادامه مطلب